5 opvoedtips die jouw bedrijf laten groeien als een kind

Ik ben midden 30. Bijna al mijn vrienden hebben een of meer kinderen. Elke week valt er wel een geboortekaart op de mat. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik hoor dat hij of zij zo ontzettend hard groeit. Best confronterend en het zette me ook aan het denken. Hoe komt het dat al die kinderen zomaar zo hard groeien en zich ontwikkelen tot een volwassene? Volgens welke principes doen al die ouders dat? Kunnen we deze principes ook toepassen op een hard groeiende onderneming?
Jazeker kan dat!

1. Creëer een veilige basis en stel kernwaardes op

Het is bewezen dat kinderen zichzelf het beste ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. Dit plaatje zien we allemaal voor ons: liefhebbende ouders die hun kinderen de wereld laten ontdekken en ze de kans geven om fouten te maken en daarvan te leren.
Maar minstens zo belangrijk zijn duidelijke gedragsregels. Gedragsregels die kloppen met de normen en waarden, de kernwaarden van jullie gezin en de samenleving. Afspraken die te maken hebben met de rollen en verantwoordelijkheden binnen jullie gezin.
Dit geldt ook voor bedrijven. Ondernemen is iets wat je doet met een groep mensen. Voor het team is de veilige omgeving waarin geleerd kan worden net zo essentieel als voor kinderen. Net als helderheid omtrent rollen en verantwoordelijkheden, glasheldere kernwaarden en afspraken over hoe jullie samenwerken om gestelde doelen te bereiken.

2. Formuleer doelen en bepaal je richting

Het doel. Elke ouder heeft een vorm van doel in zijn hoofd voor zijn kind. Vaak gaan deze wensen over gezondheid, geluk, onafhankelijkheid, sociale vaardigheden of een carrière. En om de kans dat dit doel bereikt wordt zo groot mogelijk te maken gaan kinderen naar school, je motiveert ze om buiten te spelen met andere kinderen en je laat ze sporten of een muziekinstrument spelen. Je bepaalt allerlei “strategieën” die ervoor moeten zorgen dat het doel wat jij voor jouw kind voor ogen hebt werkelijkheid wordt.
Ook dit is niet anders voor bedrijven. Elk bedrijf weet dat je doelen moet stellen. Maar hoe doe je dit écht goed? Zodat jouw doelstellingen gaan leven binnen de organisatie en je jouw mensen meekrijgt?
En welke strategieën werk jij aan om deze doelstellingen te realiseren? En, misschien nog wel belangrijker, waar ga je mee stoppen, omdat het niet bijdraagt aan je doelen?

3. Maak werkafspraken op en richt processen in

Als er nog maar 1 kind is, zie je vaak dat er nog geen gezinsmanagement nodig is, het kind gaat mee in het vaarwater van zijn ouders en dat gaat prima. Maar bij kind nummer twee ontstaat ineens de behoefte om afspraken te maken over hoe het gezinsleven georganiseerd moet gaan worden. Vaste tijden voor eten en slapen. Vaste momenten voor sporten en winkelen. En je concentreert je op de dingen die belangrijk voor je zijn. Je ziet niet al je vrienden meer. Je beperkt je tot een paar beste vrienden. Je hebt tenslotte tijd nodig om je kinderen op te voeden.
Voor organisaties is er ook een tijd om de interne samenwerking te stroomlijnen. Als startup houd je makkelijk het overzicht. Maar wanneer jullie groeien en het aantal werknemers toeneemt ontstaat de behoefte om duidelijk te hebben hoe het werk uitgevoerd moet gaan worden. Maak strakke en duidelijke processen en maak helder aan welke initiatieven men moet werken om het bedrijf te ontwikkelen.

4. Meet je voortgang en prestaties

Zie je nog steeds de overeenkomsten? Mijn persoonlijke favoriet is de volgende: meten is weten. Wanneer je kind 18 wordt is dat niet een plotselinge verrassing en ook niet of de doelen die je in je hoofd had bereikt zijn of niet. Je meet de vooruitgang de hele tijd. Groeit mijn baby in lijn met de groeicurve? Wat zijn de cijfers op school? Is mijn kind zelfstandig? Hoe zit het met zijn zekerheid en onafhankelijkheid? Je past je opvoedingstactieken aan op de tussentijdse metingen. Heeft je kind extra aandacht of meer uitdagingen nodig?
Je stuurt dus proactief de ontwikkeling van je kinderen aan. Waarom zien we vaak dat organisaties reactief worden gemanaged? Aan het einde van een periode wordt het financiële verslag opgesteld. Te laat om nog een aanpassing te doen. Als er een klacht van een klant binnenkomt, wordt alles op alles gezet om de oorzaak te vinden. Te laat om een negatieve klantervaring te voorkomen. Met de juiste stuurinformatie krijg je controle over zowel de dagelijkse uitvoering als de strategische ontwikkeling van je organisatie. Je hebt inzichten in je verbeterpotentieel voor het te laat is.

5. Zorg voor structuur en ritme

Het laatste belangrijke element in het opvoeden van een kind: structuur. Niet alleen voor kinderen is bewezen dat een vast ritme bijdraagt aan hun gezondheid en welzijn. Dus waarom zou je niet ook zo’n vast ritme toepassen op je organisatie? We noemen dit ritme een “besturingssysteem”. De ruggengraat van je bedrijf. Een gestructureerde reeks van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse vergadermomenten. Het beantwoorden van vragen als: wat kunnen we beter doen? Hoe kom je weer op de rails? Welke nieuwe initiatieven zijn nodig om onze doelen te bereiken? Korte en effectieve meetings die helpen om de prestaties te verbeteren en de groei te versnellen.
Bij de opvoeding van onze kinderen zien we deze vijf elementen als “normaal”. Mijn advies: maak deze elementen ook normaal in je organisatie. Voor je het weet zullen mensen zeggen: “jouw bedrijf groeit snel”.
Zet zelf de volgende stap. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis tips en updates om de ontwikkeling van jouw bedrijf te versnellen.













    Ik ga akkoord met de privacy policy van Bricklayers conform de "General Data Protection Regulation"